tisdag 9 december 2014

Pestopaj


Jag tror jag sagt det förr och jag säger det igen, paj är underskattat! Den är inte bara underskattad utan också enkel att göra och den kan varieras efter smak. Åter till pajen lite längre ner i inlägget.

Idag har både jag och Camilla varit lediga eftersom vi ska jobba helgen. Mina lediga vardagar/helgdagar samt dagar då jag jobbar kväll brukar se ut på samma sätt nuförtiden och det är träning som står i fokus. Dessa dagar har man verkligen tid att ta ut svängarna och man slipper stressa när man har hela förmiddagen fri. Man kan tillbringa både en, två och tre timmar på gymmet. Idag blev det två som bestod av 30 min löpning, 30 min stakträning, 30 min intensiv intervall på crosstrainer samt vila mellan passen och stretching.

Efter träning och en snabblunch så hämtade vi barnen och skutsade iväg dem på simskola, under tiden så passade jag och Camilla på att simma. Inte riktigt min grej men det var ändå skoj som omväxling. Efter det så drog vi in till äventyrsbadet och lekte med barnen. Så det har minst sagt varit en aktiv dag! 

Varför all träning då? Jag siktar på fyra pass i veckan och då kör jag för det mesta på hårt och försöker även variera träningen. Är man en farsa på 30 så behöver man dem här kickarna för att inte såsa ihop. Jag har gått ifrån en långsammare livsstil för några år sedan till nu en mer aktiv livsstil och jag mår verkligen bra av det och längtar inte tillbaka. Sedan har jag uppsatta mål inför vintern såklart med längdskidor i fokus. I år vill jag verkligen ta ett kliv framåt och tror verkligen på att jag kommer göra det.

När man kommer hem efter en eftermiddagsträning eller från jobbet så sitter du ju aldrig fel med en god paj heller :)


Pestopaj 6 port:

Botten:
  • 4 dl mandelmjöl
  • 3 dl pofiber
  • 2 ägg
  • 150 g smör
  • ½ tsk salt
  • 150 g philadelphiaost
Fyllning:
  • 1 stor rödlök
  • 1 paket bacon
  •  smör
  • 10 st coctailtomater
  • 1 burk pesto
  • 150 g gräddig blåmögelost
  • 8 st finhackade soltorkade tomatskivor
  • 1 tsk oregano
  • 1 tsk basilika
Stanning:
  • 3 dl creme fraiche
  • 2 ägg
  • 4 dl riven ost
  • salt & peppar
  • 1 krm vitpeppar
Topping:
  • 2 dl riven ost
  1. Börja med att göra botten genom att blanda mandelmjöl, pofiber, salt och ägg i en bunke. Smält sedan smöret och philadelphiaosten i en kastrull under vispning. Häll ner smör och osten i bunken och blanda till en smet. Tryck sedan ut botten i en pajform och grädda mitt i ugnen på 200 grader i 20 min.
  2.  Bryn sedan löken i smör och fräs även på baconet som är skivat. Blanda sedan dessa i bunke med halverade coctailtomater, smulad mögelost, finhackade soltorkade tomater, pesto samt kryddorna. Smaka av efter smak och tycke.
  3. Blanda creme fraiche, ägg, ost, salt, peppar och vitpeppar. Häll stanningen över pajen. Toppa sedan med 2 dl riven ost och gratinera i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Klart! Låt pajen vila 15 min innan servering och servera gärna med en klick creme fraiche.

Det var det lilla jag hade att bjuda på ikväll! Även fast ni som vanligt säkert läser detta i morgon :) God natt! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar