måndag 22 december 2014

Zucchini fylld med räk & ostsås


Hejsan mitt i Julhetsen! Själv håller jag mig cool och vägrar dras med i hysterin, hoppas det är desamma för er :) En jul för mig behöver inte innehålla precis allt. Jag gillar det mer lagom och plockar russinen ur kakan. Glada barn och god mat är såklart viktigt. Men att vältra i massa överflöd av olika slag säger jag nej till och välkommnar istället en lagom jul...

Lchf på julbordet då? Jo det funkar såklart alldeles utmärkt. Det finns massa godsaker man kan äta utan att få en sockerchock eller uppsvälld mage, sedan får man såklart dra sina egna gränser ang hur strikt man vill vara. Men börjar man räkna så är det fler saker man får äta än vad som måste väljas bort. Sedan kan man såklart också ändra några få komponenter i många rätter för att få dem mer lchf-vänliga.


Någonting som dock måste stå på julbordet är ju julens konung, julskinkan! Igår griljerade vi våran skinka, å gud så gott! Ströbrödet skippade vi såklart och ersatte den med nötter...
  • Jag penslade skinkan med ägg och fransk senap. Sedan mixade jag cashewnötter i matberedaren som jag strör över skinkan innan den griljeras i ugnen på 175 grader tills den fått fin färg.
Det dröjer sedan inte lång tid efter Julafton innan man är trött på att äta julbord eller julrester. Då längtar man efter vanlig hederlig vardagsmat och då gärna något "lätt" med enkla smaker. Varför inte en fylld zucchini? Du kan såklart fylla denna med lite vadsomhelst, min fyllning består av en god krämig ostsås som bryts av med smaken av räka av vin. Resultatet på tallriken blev riktigt bra!

Räk & ostfylld zucchini 4 port:
  • 2 - 3 st zucchinis
  • 500 g oskalade räkor
  • 1 hackad schalottenlök
  • 1 dl vitt vin
  • 150 g gräddig ädelost
  • 200 g philadelphiaost
  • 3 dl creme fraiche
  • 2 tsk finhackad dill
  • salt & peppar
  • ev. en skvätt konc. kycklingfond
  • smör
  1. börja med att skala räkorna och lägg räkstjärtarna åt sidan. Hetta sedan upp en kastrull och fräs skalet en aning, slå sedan ner vinet och låt puttra några minuter tills vinet reducerat till hälften. Sila spadet och behåll det, samt kasta bort skalet.
  2. Hetta åter upp en kastrull med en klick smör i botten. Bryn den hackade löken och slå sedan på det reducerade vinet samt, ädelost, philadelphia och creme fraiche. Låt såsen stå och puttra/reducera i ca 20 min. Smaka av mot slutet med dill, salt och peppar samt ev en skvätt konc. kycklingfond om så önskas.
  3. Gröp ur zucchinin och lägg dessa på en plåt. Stek det urgröpta innehåller i en panna med smör tills all vätska försvunnit och det börjar få lite stekyta. Blanda sedan ner det stekta samt räkorna i ostsåsen. Fyll sedan dem urgröpta zucchinihalvorna med blandningen och gratinera mitt i ugnen på 175 grader i ca 20 min eller tills färgen är fin. Klart!
Ha det nu gött och stressa inte in i det sista! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar