tisdag 10 februari 2015

Korv!


Hej hej. Nu var det ett tag sedan jag skrev känner jag. Har haft mycket att göra och har inte riktigt kommit till skott med något inllägg på sistone. Tänk om man kunde förlänga dygnets timmar med ett par extra så kanske man skulle hinna med mer saker som man skulle vilja göra! Vore inte så dumt ibland faktiskt...

Jag har varit uppe och jobbat i Luleå förra veckan. Det var omväxlande, roligt och mycket att göra! Sen är det ju så att det skönaste med att resa bort är såklart att komma hem till familjen efteråt! Nu måste jag oxå ta ikapp missade skidpass, för nog hade dem snö däruppe men jag hade varken tid eller skidor med mig för att kunna åka :) Men nu ligger jag i för fulla muggar och jag kom faktiskt nyss hem från ett härligt 2 milspass. Åkning på en skogsväg utan belysning med enbart pannlampa som lyser upp framför sig, härlig känsla faktiskt!

Det första jag lagade till middag när jag kom hem var rätten ni ser ovan. Efter att ha ätit mat ute hela veckan, iof så åt jag ingen skitmat men hemlagat är alltid hemlagat ändå. Jag köpte goda färska korvar som jag stekte. Till det gjorde jag kålrots/palsternacksstomp, tomatreduction och smörstekt sparris. Precis det jag var sugen på för stunden och det smakade väldigt bra!

Kålrots/palsternacksstomp 4 port:

  • 1 kålrot
  • 1 palsternacka
  • 100 g smör
  • 100 g philadelphia
  • ev. en skvätt grädde
  • 1 tsk finhackad persilja
  • 2 krm vitpeppar
  • 1 krm muskotnöt
  • salt & peppar
  1. Börja med att skiva upp kålroten och palsternackan. Koka dessa i en kastrull med saltat vatten i ca 8 - 10 min. Häll av vattnet och pressa rotsakerna.
  2. Rör ner smör, philadelphia samt kryddorna. Ställ åter på spisen på svag värme, rör ihop tills den är slät och smaka av med salt och peppar samt ev en skvätt grädde om så önskas. Klart! 



Sen har jag faktiskt ett par dagar senare hunnit med att göra ännu en god korvrätt, korvgalen som jag är! Det här var en rätt som vi snabbt var tvungna att slänga ihop efter en dag ute i skidspåren. Till den goda korven så gjorde vi en Avocadosalld med lite italienska smaker. Enkelt och gott! 

Avocadosallad 4 port: 

  • 4 st avocados
  • 1 paket coctailtomater
  • 1 paket fetaost
  • ½ dl olivolja
  • 2 tsk finhackad persilja fryst
  • 2 tsk finhackad basilika fryst  
Skiva upp avocadon i stora bitar, tärna fetaosten och sedan blandar du helt enkelt alla ingredienser. Servera! 

På Söndag går mitt första skidlopp av stapeln faktiskt så det blir mycket träningsfokus i veckan. Kanske skriver några rader senare i veckan om hur jag laddar upp om jag får feeling...

Det var det lilla jag hade att bjuda på idag. Ha det fint allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar