söndag 15 februari 2015

Två gånger paté


Ni som följer mig på Instagram har garanterat inte missat att jag gjorde paté förra helgen. Den har dykt upp mer än en gång! Bara det är en anledning till att laga denna underbara skapelse. Det är lyx att kunna ha en paté ståendes i kylen som man kan gå till och skära av en bit när man är sugen. Det går att äta både till frukost, brunch, middag eller som aptitretare. Inget tillfälle är fel för en god paté!

Jag gjorde dubbla patéer denna gång. Den ena är gjord på kalvlever och den andra på klassisk fläsklever. I övrigt har jag gjort dem på samma sätt och det roliga med detta patéprojekt var att jag testade att blanda ner malt fläskspäck i smeten, resultatet blev mycket bra! Se hela receptet längre ner i inlägget...

Vi har tidigare också gjort en älgpaté, för receptet på den klickar du in här! 


Paté:
  • 700 g fläskfärs eller köttfärs
  • 400 - 500 g fläskspäck
  • 400 - 500 g kalvlever eller fläsklever
  • 2 st gula lökar
  • 5 st champinjoner
  • 1 dl rött vin
  • 2 ägg
  • 3-4 dl grädde
  • 2 st skivade vitlöksklyftor
  • 4 tsk salt
  • 2 tsk konc kalvfond
  • ½ tsk grovmalen svartpeppar
  • 3 krm vitpeppar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 msk finhackad persilja fryst
  • ½ tsk spiskummin
  • smör
  1. Börja med att fräsa hackad lök i smör och ställ den åt sidan. Gör sedan samma sak med skivade champinjoner. Då är det dags att göra smeten till patén. Kör späck, fläskfärs, lever och löken i köttkvarn med minsta munnstycket eller i matberedare så du får en slät smet. Blanda sedan ner resten av ingredienserna och glöm inte att smaka av smeten så du hittar din smak och var inte rädd för att ta bort eller lägga till andra kryddor och smaker. 
  2. Använd sedan en brödform som du täcker invändigt med bakpkåtspapper, häll ner smeten. Peta sedan ner dem stekta champinjonskivorna i paten innan du steker den i ett vattenbad i ugnen på 175 grader i 90 min. Tag sedan ut den och låt den ligga kvar i formen samtidigt som du lägger tryck på den så den pressas ihop samtidigt som den svalnar. När den svalnat så är det klart och bara att servera!


Här ser ni patén serverad på en sallad tillsammans med kapris och stekt bacon, jag kan också tillägga att jag adderade några skivor brieost i efterhand vilket satte pricken över i! Enkelt och gott som jag brukar säga...


Igår var det Lördagkväll och medans Camilla hade lördagsmys i vardagsrummet så stog jag nere i garaget och vallade skidorna hela kvällen. Det tar tid om man både ska glid och fästvalla ett par skidor! Det finns inga genvägar... eller jo det finns det iof också, men jag har fått lära mig att det ska göras på det klassiska sättet så då gör jag det :) Det är inte kredigt att fuska med moderna produkter och vallasnacket är ju trots allt en del av sporten så jag biter ihop och vallar. Jag fick faktiskt till det bra dessutom med både bra glid och fäste så jag ska inte klaga.

Anledningen till detta var att jag åkte årets första lopp i morse. Falun-Borlängeloppet åkte jag och det gick helt enligt planen och målsättningen som jag hade satt upp. Känner mig pigg och fräsh i kroppen och ser redan nu fram emot nästa lopp. Dem närmast inplanerade loppen framöver blir först företagsstafetten med jobbet på VM banan i falun om en vecka. Efter det skall jag åkta kortvasan som vanligt, sedan får vi se om jag kanske ställer upp i något spontant lopp om tid, ork och väder ligger rätt då jag är väldigt sugen på att åka ett lite längre lopp.

Jag är i bättre form än någonsin och känner att jag skulle klara av att åka långt, mitt styrketräningsfokus har gett resultat där. Det som jag behöver jobba på nu till stafetten och kortvasan är speeden för att kunna göra riktigt bra tider. Så fokus fram till dessa lopp kommer bli intervall och spurtträning! Träning är viktigt så mitt tips till er idag blir såklart att träna och ställ upp i något av många motionslopp som finns i vårat avlånga land oavsett vilken idrott det gäller. Att ha ett mål får dig att ge dig ut och träna dem dagarna du kanske inte är jättesugen, men man ångrar sig aldrig efter ett träningspass!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar