fredag 27 mars 2015

Crock pot debut


Igår grillade jag burgare som jag serverade i vitkålsblad istället för det traditionella isbergsbladet. Mera smak och mera krisp, fungerade superbra! Övriga tillbehör är ost, bacon, lök och crockpot tillagad grönsaksröra. Grönsaksröran passar bra som dipp, röra, pastasås eller som här, dressing. Mer om detta recept längre ner i inlägget...


Ja vad är en crock pot då? Jo det är en "slow cocker" från USA. Den har funnits sedan 70-talet men har blivit väldigt poppis här hemma på senare år. Jag har läst och sett den användas på olika bloggar och liknande länge och nu känner jag att jag vill testa vad den går för.

Jag är ju som ni alla vet en riktigt grill & rökälskare. Där använder man sig ofta av tekniken att tillaga mat "low and slow" som man kallar det. Detta är samma princip fast i kokform. Den förväxlas ofta kanske med en tryckkokare men det är en helt annan sak. Finessen med denna är att den tillagar maten på tempraturer under koktemp, dvs mellan 80 - 95 grader celsius beroende på inställning. En sådan tillagning är väldigt svår om inte omöjlig att få till själv på spisen under så lång tid.

Du kokar med andra ord inte sönder maten och reducerar heller inte bort stora vätskor som man gör om man tex tillagar samma rätter på spisen. Grönsaker behåller sina nyttiga ämnen då dem inte kokas och köttets saftiga smak reduceras inte bort utan tas upp av tex grytan.

Den stora fördelen också är att den är driftsäker och klarar sig helt på egen hand, du kan alltså knappa in vilken temp och hur lång tid den ska jobba och när den är klar så håller den maten varm tills du stänger av den. Med andra ord så kan du dra på den på förmiddagen och njuta av en god gryta på eftermiddagen utan att behöva titta till den. Det märks att det är en Amerikansk produkt med andra ord :) Det är en rolig pryl för oss som gillar att testa nya saker och smaker i köket tycker jag...


Vad var det jag lagade till denna första gång. Jo jag ville göra något gott att bjuda Camilla på när hon kommer hem från jobbet på kvällen. Jag tänkte mig en dipp eller röra som man kan äta som en guacamole med chips, kex, eller grönsaker. Jag sökte runt lite på nätet och hittade ett recept som lockade på http://www.acreto.se. Jag gjorde min egen vinkling på receptet och resultatet blev detta.

Grönsaksröra:
  • 2 burkar kronärtskokshjärtan i marinad
  • 1 burk stora gröna oliver i marinad
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 150 g hackad spenat fryst
  • 150 g hackad grönkål fryst
  • 150 g brysselkål fryst
  • 2 msk frysta blandade kryddor (persilja, gräslök, basilika, oregano, timjan, rosmarin)
  • 2 paket mozzarellaost
  • 200 g riven parmesanost
  • 2 dl creme fraiche
  • ½ - 1 dl majonnäs
  • 3 dl turkisk yoghurt
  • ½ pressad citron
  • salt & peppar vid avsmakning
  1. Börja med att preppa maten. Kör kronärtskockorna, oliverna, löken, vitlöken i matberedare eller mixa på annat sätt och att det blir en grovmixad massa. Släng sedan ner detta i grytan tillsammans med övriga ingredienser.
  2. På med locket och knappa in 5 tim på hög värme. Smaka upp med salt och peppar mot slutet. 
Vi åt denna varm men den är lika god om inte godare när den har fått stått och kallna i kylen. Så den här kan man göra på tex fredagen och använda till massa olika saker hela helgen. Som rätt, tillbehör eller mallanmål på kex eller varm macka om man så vill. 


Det var premiären på crock-poten. Alltid skoj med nya tillagningssätt som sagt och nu ska jag försöka få Camilla att laga till tacoköttfärsen på denna i helgen när jag jobbar. Hon är ju inte lika benägen som mig att ständigt prova nytt och laborera men med lite påtryckningar så brukar hon inte vara helt omöjlig :)

Ha det fint! /Jimps

1 kommentar:

  1. Hej!
    Nu kan du vinna en prenumeration av LCHF-tidningen Matkärlek.
    Det enda du behöver göra är att ladda upp ett recept på vår sida, www.lchfarkivet.se för att delta.
    För varje recept du lägger upp får du en "lott", så ju fler recept desto större chans att vinna.
    Mer info om tävlingen hittar du här: http://www.lchfarkivet.se/vinn-en-prenumeration-av-tidningen-matkarlek/

    SvaraRadera