torsdag 9 april 2015

Rödbetsbiffar med getoströra


Jag och lillgrabben Vincent lagade denna goda vegetariska rätt tillsammans häromdagen. Han är så duktig att hjälpa till i köket och jag tror att han har en liten kock i sig faktiskt. Biffarna gjorde vi tillsammans medans getoströran gjorde han helt på egen hand med lite direktiv från mig och alltsammans blev helt klart över förväntan!  

Jag filmade också Vincent medans han gjorde allt detta och klippte ihop en matlagningsfilm på datorn. Hela familjen skrattade gott när vi kikade på allt han lagade och allt tok han hade för sig vid sidan av :)  Nu behöver man kanske inte göra egna matlagningsfilmer men ett litet tips är att göra barnen involverade i den vardagliga matlagningen. Att dem får vara med och hjälpa till i köket gör att dem lär sig vad dem äter och man gör matlagningen till något positivt som är roligt. Dessa två parametrar gör såklart att dem blir mer öppna för mat och äter bättre. Våra barn är inga helgon och bråkar såklart precis som alla andra vid matbordet men jag upplever ändå att våran inställning till mat har smittat av sig på våra barn som äter i stort sett allt och vågar prova nya saker. Här känner faktiskt jag som förälder att jag gör något riktigt bra som kommer att gynna mina barn i deras syn på mat i framtiden.

Åter till själva rätten då där allting började med att Camilla gav mig i uppdrag att göra rödbetsbiffar, något hon läst om men slarvat bort receptet på och då var det var bara för mig att sätta igång och improvisera, något jag gillar :)  Jag har tidigare gjort kycklingbiffar och den lösa färskonsistensen påminner om varandra så jag gjorde ungefär på samma sätt men adderade också fiberhusk för extra bindning och slutresultatet vart grymt bra! Dem höll ihop fint och smakade väldigt bra så jag kan varmt rekommendera er att testa dessa...

Rödbetsbiffar 4 port:
  • 5 - 6 st rödbetor, skalade
  • 1 stor gul lök
  • 250 g kikärtor
  • 2 ägg
  • 1 msk fiberhusk
  • 100 g philadelphiaost
  • salt, peppar och vitpeppar
  • ev. en bit getost
Börja med att riva rödbetorna och löken med grova sidan av rivjärnet. Mixa sedan kikärtorna till en smet. Blanda sedan detta med äggen, fiberhusk och philadelphiaost. Smaka av med salt, peppar och vitpeppar. Låt sedan smeten stå och dra sig 20 min. Forma sedan biffar likt hamburgare och stek dem sedan i smör eller grilla dem indirekt på foliepapper på grillen tills dem fått fin färg och är genomstekta. Toppa gärna med en skiva getost mot slutet av stekningen.


Getost och rödbetor går verkligen bra ihop så därför både toppade vi biffarna med getost samt gjorde en krämig getoströra vid sidan om.

Getoströra:
  • 200 g getost
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 - 2 msk färsk finhackad timjan
  • ½ - 1 tsk citronsaft
  • salt & peppar
Skiva och mosa getosten. Blanda sedan denna med creme fraiche och rör ner timjan. Smaka sedan upp med citron, salt och peppar. Klart!

Servera sedan alltsammans på en god bädd sallad och grönt, mums!

Som ni kanske har märkt så äter vi alltmer vegetariska rätter och det är en medveten strategi från våran sida att just forsera in vegmat i våra veckomenyer. Det gör vi dels för att det är nyttigt, bra för miljö och för att vi annars äter mycket kött men också för att det är spännande och gott! Det finns så mycket spännande smaker inom den vegetariska matlagningen som vi vill lära oss mera om. Allt som utvecklar gör att matlagningen fortsatt blir rolig! Det gäller att ständigt lära sig mera mera mera...

Gör matlagningen rolig och bjud in hela familjen att delta i matlagningen, det löser många knutar kring matbordet...jag lovar :) Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar