måndag 8 juni 2015

Sashimi


Tjenare tjenare. Sashimi tänkte jag skriva litegrann om idag och ni ska inte tro att jag är någon slags sashimi-expert, inte alls men det är nog en av dem rätter jag uppskattar mest att äta faktiskt! Undra hur många gånger jag har sagt just dem orden förresten :), men jag hittar inga andra ord just nu för det är så fruktansvärt gott. Det som gör hela rätten är ju den japanska sojan kombinerat med wasabi som tillsammans ger en helt oslagbart god sälta och unik smak som passar väldigt bra till fisk och grönt. Det är som man säger det enkla som är det geniala...

Jag är ju som sagt ingen expert på området mer än att jag tycker om rätten och sashimi kan man säga är som sushi fast utan ris, med andra ord perfekt för oss som pysslar med lchf eller lågkolhydratig kost överlag. Jag har ätit det ute på restaurang några gånger och även lite enklare hemma som på bilden ovan några gånger. Det brukar serveras på eller till en eller flera olika sallader och grönsaker, själva huvudråvaran sedan brukar vara lax och annan rå fisk, samt skaldjur. Här hemma i Sverige är såklart laxen nr ett, fet och god som den är!

Hur gör jag sashimi då? Jo du behöver först en fin bit färsk laxbit av filén. Viktigt att den är av just bra kvalitet och färsk så att du inte råkar ut för några bakterier. Här är det med andra ord bäst att betala extra för bra kvalitet, inte minst för smakens skull! Receptet kommer här...


Sashimi 4 port:
  • Färsk laxbit av filé 600 - 800 g 
  • 200 g sallad av valdfri sort, gärna stora blad så du kan plocka med pinnar
  • ev. finstrimlade grönsaker som tex morot, vitkål, gurka osv.
  • 3 - 4 msk olivolja
  •  japansk soja premium (den är mildare och godare att äta direkt än vanlig soja)
  • wasabi på tub
  • ev. inlagd ingefära på burk
  1. Lägg upp sallad på uppläggningsfat eller på varsin tallrik tillsammans med dem finstrimlade grönsakerna om så önskas. Ringla över olivolja och toppa sedan med laxen som du skurit ut i lagom stora portionsbitar.
  2. Varje person får sedan varsin dippskål fylld med soja som man sedan själv smaksätter med valfri mängd wasabi och ev. inlagd ingefära. Sedan är det bara att äta och njuta! 
Superenkelt att göra som ni ser och denna rätten passar lika bra som snabbt ihopslängd middag, som en social middag på tumanhand eller varför inte som bjudning på fest med fler gäster. Den är liksom enkel men samtidigt imponerar den med sina goda smaker och vackra färger. Såklart måste man också äta denna rätten med pinnar och inte fuska med kniv och gaffel! Även om man inte är en hajare på det så kommer man inte undan, utan rätt ska vara rätt och det ger ju såklart en mer exotisk känsla till rätten också.

http://jimpslchf.blogspot.se/2011/10/lchf-sushi.html

Är ni intresserade av att göra egen sushi så har vi tidigare stött och blött där också. Dem är gjorda på blomkålsris och blir faktiskt riktigt lyckade även om dem inte blir lika kompakta som med vanligt ris så är det ändå värt att prova på för dig som är sushi-älskare och lchf-are! Faktum är att blomkålsrisets smak enligt mig överträffar det vanliga riset så skriv ner receptet och testa! Länken till receptet har du här. Ha det fint på er allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar