onsdag 31 augusti 2016

Omelett i kopp


Omelett i kopp, kan det bli mer genialiskt vid stressiga vardagsmorgnar? nej jag tror inte det och det kan heller inte bli mer lchf än såhär. Jag såg ett klipp på Youtube där det gjordes en omelett micrad i kopp, det var dock en enklare variant som jag direkt kände att jag ville spinna vidare på och göra på mitt sätt. Nu är det gjort och tredje gången gillt så fick jag till den helt perfekt och kommer därför posta receptet i detta inlägg!

Tanken som inte är min från början är ju helt genialisk! Det är ju sådana här enkla grejer att göra men svåra att komma på som gör internet så fantastiskt. Vi bombas ju med massor av intryck varje dag och även om det mesta är skräp så lär man sig ju så sjukt mycket och jag hajade till direkt när jag fick inspirationen att man kan göra en enkel omelett på ett par minuter i micron, detta är verkligen något som jag kan dra nytta av i min vardag...

Den här omeletten är ju supersmidig att göra hemma på morgonen innan du åker till jobb eller skola, den går som jag sa snabbt att göra då den bara behöver 2 min i micro-ugnen. Lägg till 2 min prepp i köket innan så har du en omelett från scratch på 4 min, redo att ätas. Den är ju också väldigt smidig att preppa hemma i köket, för att sedan plocka med sig till jobbet och tillaga den där på frukost eller lunchrasten för att äta!

Nog snackat, nu går vi till receptet!...

Omelett i kopp 1 port: 

  • 2 st ägg
  • 0,75 dl grädde
  • ½ dl finriven ost, gärna smakrik
  • 3 krm salt
  • 2 krm vitpeppar
  • 1 tsk finhackad fryst gräslök
  • ½ tsk finhackad fryst persilja
  1. Börja helt enkelt med att blanda alla ingredienserna i en stor kaffe/te-kopp. Röran får inte överstiga hälften av koppen då den sväller rejält under tillagningen. 
  2. Tillagningen sker i micro-ugnen på högsta effekt. Värm först 45 - 60 sek, tag ut och rör om. Värm sedan ytterliggare 45 - 60 sek, tag ut och rör försiktigt om igen. Nu är den klar i mitt fall men jag kan tänka mig att olika micro-ugnar kan skilja sig litegrann så var uppmärksam första gången och sätt din egen tid.
Tips: Detta är ju ett grundrecept som du självklart kan fylla eller smaksätta med extra tillbehör eller kryddning om så önskas. Tips på fyllning kan vara svamp, lök, finhackad kyckling-curry, grönsaker eller vad du vill. 


Resultatet då? Den är kanske inte fullt lika krämig eller hundra procent likt en äkta omelett gjord i stekpanna men den är ett väldigt bra komplement! Jag är positivt överaskad när jag gjort denna några gånger hur fantastiskt bra det blir. Nu vore det superskoj om ni läsare ville testa denna och ge lite feedback om vad ni tycker och kanske också komma med lite förslag på fyllning och kryddning, antingen här på bloggen eller på Facebook :)

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar