måndag 7 december 2015

Panerad rödspätta med stuvad savoykål & remouladsås


 God dag gott folk. Jag vet att jag tjatat om detta många gånger men jag vill återigen belysa hur viktigt det är att vi alla äter våran fisk så ofta som möjligt! Dels för våran egna hälsa men även såklart för moder jord. Så gör som oss och planera veckans matsedel i god tid och börja då med att planera in fiskrätten/rätterna, följt av dem vegetariska rätterna och avsluta med kötträtterna.

Här har jag lagat en panerad fiskrätt vilket inte är en självklarhet för oss lchfare då det vita mjölet utesluts. Det är inte lätt att få till en bra panering utan vitt mjöl men det går om man vill. Var extra noga med stekningen som kan vara ett kritiskt moment och då är det viktigt att du inte steker med för varm panna.

Vad händer annars just nu då? Jo jag har fullt upp på jobbet då jag jobbar i handeln under julveckorna och får vänta ett tag till innan man kan pusta ut. Just nu hoppas jag också att kylan och vintern skall infinna sig innan jul så att man kommer i bra stämning och så man kan bege sig ut och åka lite skidor såklart! Har ni sett förresten att jag dragit igång en liten Julbordstips-serie på Facebook & Instagram där jag var eller varannan dag ända fram till jul tipsar er om fina julmatsrecept från bloggen. Kika in och ta del av lite tips och idéer från mig och ät bra mat i jul...


Panerad rödspätta 4 port:
  • 800 g rödspättafilé
  • salt & vitpeppar
  • 2 ägg
  • 1 dl pofiber
  • 1 dl kokosmjöl
  • 1 dl mandelmjöl (eller annan mjölsort)
  • smör
Salta och peppra filéerna efter tycke på båda sidor. Vänd dem sedan i ägg och därefter i blandning av pofiber, kokosmjöl och mandelmöl. Stek sedan i panna med smör på medelhög värme tills dem fått en fin stekyta. Klart!

Remouladsås:
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 - 3 msk majonnäs
  • 2 msk finhackad persilja
  • 1 tsk dragon
  • ½ tsk wasabi
  • 2 dl kokta ärtor
  • 2 msk kapris
  • ½ tsk gul curry
  • salt & peppar
Blanda helt enkelt ihop alltsammans och smaksätt med kryddorna. Laborera tills du hittar din smak, det finns inga regler när det kommer till remouladsås utan här kan man ta ut svängarna om man vill!

Recpetet på den stuvade savoykålen hittar du här!

Där har ni ett välsmakande fiskrecept att planera in i eran veckomatsedel tills nästa vecka och vill ni kika på fler goda fiskrecept så finns det såklart massor på receptsidan! Ha det fint. /Jimps  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar